Saturday, February 4, 2012

Pada Usia 21 tahun 11 bulan dan beberapa hari...

Sedang mengulang baca buku Nota Hati Seorang Lelaki oleh Ustaz Pahrol Md Juoi sempena cuti yang masih tersisa dan terjumpa satu nota yang dirasakan sangat dekat dengan diri sekarang.
Nota 23. Tajuk: Selamat Pendek Umur
Ramai orang akan mengucapkan ‘selamat panjang umur’ dan ‘moga murah rezeki’ pada hari ulang tahun kelahiran kita kan? Tapi tak ramai yang nak mengingatkan bahawa tibanya hari ulang tahun kelahiran kita, maka semakin dekatlah kita dengan kematian. Kerana setiap manusia itu, dilahirkan dengan tempoh luput sendiri. Cuma kita je yang tak tahu bila, bagaimana dan dimana. Tapi sememangnya telah jelas dijanjikan bahawa;
" Setiap diri (yang bernyawa) mesti merasai mati, Kami akan uji kamu dengan kejahatan dan kebajikan, sebagai satu ujian; kepada Kami kamu akan dikembalikan" Surah Al.Anbiyaa' (35)
Dan Allah ulang lagi ayat yang lebih kurang macam ni dalam beberapa surah lain.
"Tiap-tiap jiwa merasakan mati; kemudian kepada Kami kamu dikembalikan." (29:57)
"Tiap-tiap jiwa akan merasakan mati, dan sungguh, kamu akan dibayar sepenuhnya upah kamu pada Hari Kiamat; sesiapa yang disingkirkan daripada Api dan dimasukkan ke Taman, akan mendapat kemenangan. Kehidupan dunia adalah tiada, melainkan kesenangan yang memperdayakan." (3:185)
Gerun kan bila bercakap tentang mati? Takut kan? Rasa tak bersedia. Rasa tak nak mati lagi. Rasa belum cukup amal dan sebagainya. Tapi itulah hakikat yang kita perlu hadapi. Mati itu pasti. Dan ia akan datang, pada masa yang telah ditetapkan. Samada kita bersedia atau tidak. Samada kita mahu atau tidak. Jadi mungkin, adalah lebih baik jika, kita mula berusaha untuk mendapat husnul khatimah dan menggapai redha Allah, moga-moga kita akan digolongkan bersama-sama hamba-Nya yang dikasihi, daripada kita terus-menerus berada dalam ‘denial stage’ dan terus-menerus cuba meyakinkan diri sendiri dengan penipuan-penipuan bahawa ‘aku belum nak mati lagi, aku masih muda’ kerana mati itu, adalah rahsia tuhan dan dunia ini hanya persinggahan.
Oleh itu, jom jadikan hari ulang tahun kelahiran kita, sebagai satu muhasabah diri, untuk merenung dan mengukur kembali, sejauh mana kita telah melangkah dalam dunia ini? Apa yang telah kita siapkan sebagai mahar penebus syurga nanti? Layakkah kita untuk sebuh syurga abadi? Atau kita telah pun menjadi seperti mayat hidup di dunia ini, walaupun sebelum Izrail sempat mencabut nyawa dari tubuh kita?
Macam mana?
Contohnya apabila kita hidup di dunia, tapi tidak pernah menyumbang atau berbakti kepada orang lain. Hidup nafsi-nafsi. Dan tidak berfungsi untuk orang lain. Tak ubah seperti mayat hidup. Kan? Orang tak tahu pun kewujudan kita, dan tak peduli pun tentang kewujudan kita. Sedih!
Kesimpulannya, rancanglah kematian anda, selagi anda masih hidup. Kerana anda tidak mungkin dapat merancang kehidupan anda, setelah anda mati. Betul?

Nabi cakap;
"Orang yang paling cerdik adalah orang yang sentiasa mengingati mati." (Riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Abidunya.)
Kenapa?
Kerana orang yang sentiasa mengingati dan merancang kematian, tidak akan mensia-siakan umurnya untuk perkara-perkara yang tidak akan menjamin kesejahteraannya di akhirat. Dunia tiada lagi di hatinya, tetapi diletakkan ditangannya, untuk diurusi sebaik mungkin kerana dunia itu adalah ladang dan hasil tuaiannya hanya akan didapati di akhirat nanti.

Wallau’alam
-kata kata bukan seorang ustazah, apetah lagi seorang ustazah pilihan. Grr-
oh! Happy birthday in advance, to me~ :)
p/s: jika saya boleh minta sesuatu sebagai hadiah ulang tahun saya, saya akan minta setiap seorang daripada anda, untuk mendoakan saya. doakan kesejahteraan saya dunia dan akhirat. terima kasih. :D

No comments: