Thursday, January 26, 2012

Anda busy? Tahniah! ^_^

Busy. Sepanjang semester pun busy, masa cuti pun busy.
Masa mula-mula tak berapa nak faham konsep busy ni, boleh tahan pelik juga dengan diri sendiri.. Sbb sekejap rasa sangat bersyukur mendapat nikmat da'wah dan tarbiyyah, tak lama lepas tu boleh pulak rasa sedih, down dan mengeluh mengenangkan nasib diri yang 'tak habis-habis busy'. Tapi bak kata abah, syaitan memang sangat pandai nak buat kita rasa letih, sedih, tak terbela dan sebagainya. Aim dia memang nak buat kita lambat dan berhenti - Terutamalah pada sosok peribadi bernama da'ie, gangguannya semestilah bertambah dahsyat dan intensif krn kita kan supposed to be tenteraNya (maaf Allah kalau kami menjadi jundiymu yang sokmo lalai =.= tskk).

pilihlah dan ambillah keputusan untuk kekal di atas jalan ini.
bertitik-tolak dari hati yg sedar dan mahu. kemudian mintalah agar Allah kuatkan kita.


..Fikirkan kembali, macam mana mungkin kita berpaling pergi, atau menyurutkan langkah, kalau kita faham bahawa seluruh masa kita andai dikorbankan sekalipun, takkan mampu menyamai apatah lagi menandingi besarnya nilai DnT yang mengangkat risalah Allah di atas bumi ini. Dan rupanya, kesibukan yang melanda itu bukti Allah sangat sayang dengan kita, serta meletakkan nilai/harga yang amat tinggi pada masa yang kita ada. Seolah-olah Allah pinjam sekejap, utk memberi full salary + bonus/pulangan berlipat kali ganda yg tak ada taranya di akhirat nanti! (57: 11) untung, memang untung!

'Ala kulli hal, tak dinafikan bahawa berada dalam jalan DnT ini tak bermaksud seluruhnya kita perah sampai rebah tak berbaki. Sememangnya kita perlukan masa untuk diri sendiri, masa untuk meraikan sisi-sisi manusiawi. Masa untuk merasa segar, masa untuk retreat supaya boleh melonjak semula. Masa untuk diri sendiri itu, terpulanglah kepada definisi masing-masing. Pada saya, masa untuk diri itu ialah bila:

1. Berjumpa akhawat dan menyedari bahawa kita tak perlu perasan bahawa kitalah satu2nya manusia yang berasa penat atas dunia ni sbb ramaaaaaaai lagi akhawat yang amazingly penat tapi stunningly tetap osem dengan kerja-kerja da'wah mereka. cool and steady~ easy on yourself, ease and peace..(^__^)v
2. Menjadi 'muda' semula - Bermain dan bergelak ketawa dengan adik-adik. ya, nikmat keluarga itu memang tak ada galang gantinya. A good laugh heals.
3. Mendengar nasyid/melodi yang menenangkan hati dan fikiran, atau bacaan ayat2 suci Al-Qur'an dari qari yang best! Atau kalau boleh saya kongsikan, alunan azan dr sheikh Naser Al-Qatami - all time fav!
4. Hobi baru: Google gambar pemandangan/ciptaan2 Allah yang sangat menakjubkan dan biar diri disapa rasa 'terangkat' dan sangat amazed sampai ternganga sokmo dan asyik2 kena ckp "wowww.. subhanallah. subhanallah.. subhanallahhhhh!" Itu sebenarnya suatu kepuasan.
5. Membayangkan perkara2 best~ i.e. Angin hawa sejuk. Duduk di atas buaian. Bawah pokok besar. Dikelilingi bunga-bunga Saffron. Sambil makan ice cream. Latar belakang alunan melodi2 terbaik diiringi bunyi alam semula jadi. Atau bayangkan masuk syurga, dan merasa sungguh puas hati dan berbaloi-baloi segala 'pengorbanan' lalu di dunia ini suatu ketika dahulu (93: 5). Ameen, ameen, ameen.

kekuatan imaginasi memang menakjubkan.
Tapi sedikitpun xdpt menjangkau indahnya syurga Tuhan.
credit pic: FB k.Sumey


-Tapi ingat bahawa untuk syurga dan seisi nikmatnya itu, inna ma'al 'usri yusra - "Sesungguhnya dengan setiap kesusahan itu (akan datang) BANYAK kebaikan". Dan yakinlah bahawa sedikit apa yang kita bagi, Allah yang Maha Baik lagi Teramat Kaya akan beri kita lebih dari apa yang kita pinta. Baiknya Tuan ini, memang tak sampai hatilah nak menderhaka dan malunya bila nak meminta! >_< lagi malu bila lokek nak memberi...pergh..

Akhirnya, suka utk di-quote daurah Nuqaba' november lepas utk peringatan bersama..
"Bz bukan saja-saja. Bz tu sebenarnya kerana Allah. Bz tu boleh jd kehendak Allah untuk menguji waktu kita."

Kesimpulan: uruslah masa-masa kita dengan berkesan, terbaik dan teratur, especially sbb sem baru dah naik naik! ^_^ Kalau rasa tak mampu, jom kita figure out sama-sama teknik pengurusan masa, pengurusan da'wah dan pelajaran yang efektif. Tips from the floor amatlah dialu-alukan. Last but not least, salam kasih sayang to all ASP-ians dan akhawat di mana sahaja anda berada :)

*Life is not always easy but trust me, together we can make it beautiful + enjoyable~
**Siapa kita ialah pada bagaimana masa-masa kita diisi dan dengan apa.

No comments: