Friday, February 10, 2012

Semuanya Indah Dari Kacamata Hikmah

Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.
[al-Baqarah:216]




Bismillahirrahmanirrrahim.

Kita selalu mengimpikan untuk memiliki semua yang kita cinta. Manusia cintakan kekayaan. Lalu berlumba-lumbalah manusia mengejar kekayaan. Sebahagiannya menggunakan jalan yang betul. Manakala sebahagian yang lain menggunakan cara yang tidak sepatutnya, menzalimi hak manusia lain.

Manusia cintakan kecantikan. Lalu dibelanjakan harta yang melebihi keperluan untuk mendapatkan kecantikan. Bahkan, ada yang sanggup menggadaikan kesihatan dan hukum agama.

Manusia cintakan pangkat dan darjat. Dilakukan apa sahaja demi mencapai hajat, meskipun menggadai kehormatan dan menyatakan yang batil. Ikut telunjuk orang atasan biarpun ianya jelas bertentangan dengan prinsip peribadinya. Malahan, sanggup ditohmah orang lain.

Sahabat, tak salah untuk mendapatkan apa yang kita cinta. Tapi biarlah kena pada tempatnya. Biarlah lurus jalannya.

Yang penting, usaha. Allah tidak menilai pada hasil, tapi pada usaha.

Namun, tak semua orang yang berusaha mendapat hasilnya.

Bagi yang positif, akan cuba dirasionalkan sebaiknya. Hingga semua yang berlaku tampak indah belaka. Semuanya ada hikmahnya.

Tapi, bagi yang negatif, disalahkan takdir yang menimpa. Nasib buruk yang asyik menyebelahi. Pembawa sial dan sebagainya. Astaghfirullah.

Cuma nak ingatkan, tentang ayat quran di atas, tak semua yang kita suka baik untuk kita. Dan tak semua yang kita benci buruk untuk kita. Kita Cuma manusia biasa. Akalnya terbatas untuk melihat semua hikmah yang tersembunyi.

Manakala Allah, Dialah yang maha Kuasa, maha Mengetahui segala-galanya. Dia yang menciptakan kita. Lalu, Dialah yang paling tahu tentang diri kita, melebihi diri kita sendiri.

Oleh itu, bila Allah tetapkan sesuatu ke atas kamu, maka terimalah dengan redha. Sebab itu adalah yang terbaik. Bukan Dia tidak adil ka atas kamu. Atau telah meminggirkan kamu. Tapi, yakinlah itulah yang paling baik untuk kamu.

Kalau kamu tidak kaya, itu yang terbaik untuk kamu. Mana tahu, kalau kamu kaya, kamu jadi bongkak dan memperlekehkan orang miskin. Lebih teruk lagi, mengabaikan tututan agama, tidak membayar zakat harta.

Kalau kamu kurang cantik, itulah yang terbaik untuk kamu. Mana tahu, kalau kamu cantik, kamu merendah-rendahkan golongan yang kurang cantik. Lebih teruk lagi, jika kamu mempamerkan kecantikan yang sepatutnya kamu tutup. Itu kan melanggar tuntutan.

Kalau kamu cuma orang bawahan, percayalah itulah yang terbaik buatmu. Mana tahu, kalau kamu seorang yang berjawatan tinggi, kamu menzalimi orang bawahanmu. Lebih teruk lagi kamu berani melakukan perkara terlarang untuk memuaskan dirimu dan konco-koncomu.

Terima kasih ya Allah atas segala nikmat yang Kau kurniakan hari ini.

Semuanya Nampak indah bukan? Bila kita melihat setiap sesuatu pada hikmahnya.

Ada hikmahnya bila Allah berikan kita ini, bukan itu.




Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.
[al-Baqarah:216]


wallahu a'lam.

1 comment:

Anonymous said...

subhanallah!

spechless ^__^