Saturday, December 22, 2012

Rabitah Kita

Imagine.

1. Bagaimana agaknya hidup kita tanpa dakwah ini?

2. Kalau kita tak terlibat dengan dakwah, apakah yang akan kita lakukan dengan seluruh usia hidup kita yang mungkin mencecah hingga 50, 60 tahun nanti?

*     *     *

Bukankah sangat rugi......... Kalau hidup selama ini, berhempas-pulas dan berpenat lelah; semata-mata untuk mengejar sesuatu yang bakal lenyap, kemudian kembali pula kepadaNya dalam keadaan tidak mencapai tujuan kita diciptakan sebenar-benarnya?

Nauzubillah.. Malu dan.... Ngeri.


-Kata sang kakak,
kita sangat bertuah bila terpilih menyusuri jalan ini.
Natijahnya, kita dapat berjalan beriringan dengan sekelompok manusia, yang sentiasa concern samada kita hadir program-program yang membina diri + peribadi kita ataupun tidak. Yang bertanya, dan yang selalu kisah akan perihal iman kita (dan pastinya tinggi rendahnya iman itu boleh diukur dengan output/amal yang kita lakukan). Yang sudi memuhasabahkan, memberi nasihat dan juga teguran kasih sayang..

Dan yang paaaaaling minima -kalau agak2 terasa nak futur jatuh pun- kita dapat bermujahadah sama-sama dan beri support satu sama lain untuk bangkit semula! -Kerana bukankah di atas dasar dan keimanan itu ukhuwwah kita dibina? :)

*Membayangkan kalau dibiar sendirian dan tidak dikisahkan oleh mereka2 yang di sekeliling, barangkali tidaklah sekuat mana kaki ini mahu selalu melangkah ke pengisian-pengisian 'ilmi dan ruhi.. dan ke taman-taman syurgawi.

Bersamamu, aku ingin lalui jalan ini. Sampai bila-bila. 
Kerna inilah intipati.. Rabitah kita :)

No comments: