Wednesday, October 31, 2012

Ceritera Anak Singa Pelangi


Ceritera Anak Singa Pelangi versi saya,
ASP Syifa' Rahiman.



Anak Singa Pelangi.

“Sehari sebelum akak jumpa group usrah yang baru ni, akak mimpi kene kejar singa. Rupa-rupanya group usrah ni namakan diri mereka Anak Singa”
Ummi Singa,
MUDAH’12.



Tergelak besar aku sorang-sorang kat belakang. Mana taknya. Kak Sumayyah sedang memperkatakan tentang aku. Tentang kami.

Hmm. Kalau ditanya bagaimana kami dapat nama ‘Anak Singa Pelangi’ tu, memang susah nak jawab. Tak pernah pula kami duduk serius membincangkan satu nama untuk kami gelarkan diri kami. Tak pernah pula sesiapa yang mencadangkan lalu kami mengira undi untuk setuju atau menolak. 

Cuma… Tiba-tiba terminat dekat anak singa.

Anak singa itu sangat lincah pergerakannya. Comel. Suka bermain-main dengan adik beradiknya yang lain. Saling melindungi antara satu sama lain. Walaupun nakal, tetap taat pada ibunya.

Pelangi. Pelangi itu lambang kepelbagaian. Setiap seorang mewakili warna yang berbeza. Dan, bila kesemua warna ini bercantum, barulah nampak keindahannya. Kalau Cuma ada tiga atau lima, masih tak sempurna.

Pelangi itu juga lambang ketabahan. Setuju kan kalau saya katakan, pelangi takkan keluar sebelum hujan? Begitulah ibaratnya keindahan sesuatu perkara tidak dapat dirasai jika kita tidak bersusah payah mendapatkannya.

ASP ini sangat besar ertinya bagi aku dalam membentuk diri aku yang ada hari ini.

Mulanya, kami disatukan di bumi barakah, UIAM Gombak. Atas landasan tarbiyyah dan dakwah. Kami membina hubungan ini sewaktu diri masih tercari-cari identiti diri. Apabila dipanggil, semua datang. Tak berniat apa-apa melainkan untuk ke usrah. Belum saling mengenal.

Dikejutkan dengan gerak kerja dakwah yang sangat berorganisasi. Aku yang baru nak berjinak dengan dakwah sudah diarahkan buat itu ini. Terasa seperti robot. Bekerja apabila diarahkan. Mengikut perintah ketua. Namun, kerja tetap berjalan seperti biasa.

Aku memang sudah jelas tentang kepentingan dakwah dan tarbiyyah. Tapi untuk aku bekerja dalam satu konteks yang sangat besar, sangat memeningkan! Manakan tidak, dulu di Nilai, kumpulan usrah yang ada tak sampai 20. Yang aktif boleh dikira dengan jari. Masih jelas kesungguhan Asma’ Amatullah memasak panji dakwah di daerah kontang itu.

Tetapi di Gombak ni, kene buat program berskala besar. Yang ini berorientasikan ikhwah-akhawat. Yang itu pula berorientasikan akhawat sahaja. Kene keluarkan risalah. Entry di blog mesti sentiasa diupdate, seiring isu semasa kampus. Mesti cari dana untuk jemaah. Belum lagi masuk arena tarbiyyah ahli. Segala mala database, modul, laporan usrah dan macam-macam lagi. Allahu.

Dan perselisihan sesama akhawat itu adalah fitrah. Ya. Aku mengaku kalau aku pernah berselisih dengan akhawat. Bukan perselisihan biasa. Perselisihan yang menimbulkan ketegangan dan memeningkan kepala! Kita kan berhubungan dengan manusia. Yang punya emosi dan pelbagai watak yang berbeza. Dalam mana-mana gerabak dakwah pun, pasti ada perselisihan. Mana-mana organisasi pun, pasti ada kesalah fahaman.

Alhamdulillah semuanya selesai dengan damai. Dan Alhamdulillahi Rabbil Alamin aku tak tergolong dalam golongan yang gagal dalam ujian penapisan ini.

Dan usrahlah tempat kami meluahkan segalanya. Kami menyaksikan tumpahnya air mata sesama kami. Oh. Kami masih manusia. Ada sisi-sisi manusiawi yang perlu dirai.

Mungkin… Sebab itulah ukhuwwah kami sangat rapat ibarat saudara yang punya pertalian darah.

Seiring dengan berlalunya waktu, makin aku mengerti tujuan hidup. Aku mula bekerja dengan niat yang betul. Bukan sekadar mengikut arahan atasan. Aku mula merasai kemanisan persaudaraan. Segala berita gembira, aku kongsi bersama. Seronok sorang-sorang ni tak best. Begitu juga berita yang sedih. Pemahaman. Nasihat. Menjadikan aku makin bertabah dengan segala ujian.

“Aummmmmm. Sila takut!”
“Aummmmmm. Takkan tak takut kut?”
“Aummmmmm. Tak takut ke?”
“Roarrrr”



Eh? Apa bendanya ni?

Inilah slogan ASP. Lol.


Tak payah kuat sangatlah mengaumnya

Hahaha. Sememangnya kami anak singa yang suka mengaum. Mengaum bila gembira. Mengaum untuk melepaskan tekanan di jiwa. Dan mengaum untuk menakutkan mangsa. Aummmm! Sila takut!

Murabbiah pertama mendidik kami dengan sangat tegas. Agar kami berdisiplin. Anak singa mesti tabah dan berani. Mana boleh manja-manja. Semua perintah kami taat. Err.. Kecuali wajibat yang satu ni. Setiap kali sebelum usrah, kami akan bertanya sesama sendiri.

“Kau buat tak?”
“Tak. Malaslah”
“Aku buat. Tapi sikit je”

Macam-macam perangai.

Dan, bila usrah mula, ibu singa bertanya,

“Macam mana dengan wajibat? Meh akak nak tengok”

Semua jadi tak senang duduk.

“Akak, kite buat tak lengkap. Ada hari kite tulis ada hari kite tinggal.”
“Akak, kite buat tiga baris je. Boleh ke?”
“Akak, kite buat satu je minggu ni. Tapi panjangnya beberapa muka surat.”

Tulah dia. JURNAL FALAK.

Hmm. Macam-macam alasan. Sang murabbiah tetap bertegas. Wajibat mesti dihantar samada siap atau tidak.

Begitulah. Wajibatnya mudah. Setiap pagi lepas subuh, ambil masa beberapa minit untuk menulis jurnal ringkas. Tak kisah berkisar apa. Tak kisah panjang mana. (Tapi kalau setiap hari tiga baris je parah juga tu. Takkan tiada peningkatan?)

Oh ya. Mungkin bakat menulis aku ni hasil tarbiah jurnal falak? Hehe. Alhamdulillah.

Seiring dengan masa yang bergerak pantas, sedar tak sedar, sang murabbiah bakal meninggalkan bumi barakah UIAM Gombak. Dah selesai perjuangan ilmunya. Tanggungjawabnya kini untuk kampung halaman dan keluarga. Pemergiannya ditangisi dan diraikan. Menangis bukan kecewa. Tetapi sebagai luahan emosi dan keazaman kami untuk tetap meneruskan misi hingga selesai.

Kumpulan ini dicarikan seorang murabbiah baru bagi menggantikan ibu singa yang pergi. Maka diterbangkan khas dari New Zealand seorang ukhti berjiwa kental bagi menggantikan sang murabbiah yang pergi. Memikul tanggungjawab besar menyambung tarbiyyah anak-anak singa nakal.

Dan, ASP yang sememangnya nakal ini, dalam masa yang sama, menghitung-hitung. Siapalah yang bakal menggantikan tempat ibu kami.

“Eh. Dengar-dengar ada seorang ukhti akan membawa usrah kita lepas ni. Dengarnya ukhti ni tegas sikit”

“Yeke. Habislah kita. Tak boleh mengaum dah ke?”

“Takpe. Kita tengok je nanti”

Macam-macam andaian. Memang aku akui. Aku sangat prejudis dengan murabbiah yang bakal menggantikan sang murabbiah yang pergi. Mana taknya. Aku pernah lalui macam-macam pengalaman dengan akhawat. Pengalaman yang pahit dan getir membuat aku susah untuk menerima orang baru.

Namun, bila pertama kali berjumpa, Alhamdulillah. Semuanya baik-baik saja. Perjumpaan kedua, ketiga, keempat dan yang seterusnya… Alhamdulillah. Semuanya bertambah-tambah baik. Malah perjalanan dakwah dan tarbiyyah lebih rancak. Ukhuwwah makin utuh. Dan kenakalan pun menjadi-jadi.

Itulah dia Ummi Singa yang menggantikan ibu kami yang pergi. (Tadi ibu singa. Sekarang Ummi singa) Kedua-duanya orang hebat. Namun dengan personaliti masing-masing.   

Tapi. Kamu tahu? ASP tidak lagi wujud. Yang wujud hanyalah memori-memori kami. Yang masih ada adalah semangat kami.

ASP sudah tiada. Tetapi ukhuwwah antara kami masih seperti dahulu. Sebahagian di MISK. Sebahagian di Ma Cherie. Seorang di bumi bekas diktator Gaddafi. Dan seorang dalam perjuangannya di alam kerjaya.

Buat ASP. Kalianlah cinta. Kalianlah ukhuwwah. Selamanya tempatmu dihatiku.  

Nadhirah. Fatimah. Kak Hazwani. Husna. Azyan. Khadijah. Asma’. Hijrah. Atiq. Nabilah. Syifa’.

Kak Wan Fatimah. Kak Sumayyah.

Ok. Last. Terimalah pantun empat kerat.(kredit: ASP Fatimah)



Pelangi cuba melompat,
Alam tak tergugat,
Pelangi melompat tinggi,
Bubar satu galaksi.



Alhamdulillah. Aku masih di sini. 


July 2012



1 comment:

cikEff said...

baca selepas syifa' sudah berhijrah, rasa sayu.. dan, perasaan apakah ini?
semoga semua di antara berada dalam naunganNya. Allah Allah.. Hanya Allah yang selayaknya menjaga setiap daari ASP ini. Maakillah ya habibte :)